Vy (Oslo, 7. april 2026)
Kjære mediefolk og kjære togpassasjerer,
Det gleder oss å kunne informere dere om en ekstraordinær operasjonell hendelse på Bergensbanen i dag.
I dag rundt klokken 14.30 opplevde vi det vi internt omtaler som en "termisk optimeringssekvens" i et av våre togsett mellom Bergen og Oslo, nær Bromma stasjon i Nesbyen kommune. Vi er stolt over å kunne meddele at denne hendelsen har gitt oss en fantastisk mulighet til å teste våre evakueringsprosedyrer i praksis, noe som er kjempepositivt for kundetilfredshet.
Alle passasjerer ble evakuert på en veldig fin måte, og brannvesenet har overtatt ansvaret for det vi kaller "aktiviteter med åpen flammedynamikk". Vi ser på denne situasjonen som et bevis på hvor robust og fleksibel Vy er som selskap.
For våre passasjerer som var på vei til Oslo, tilbyr vi nå midlertidige alternative reiseruter, som inkluderer en kombinasjon av buss, personbil og eventuelt bysykkel. Dette er faktisk mer miljøvennlig, så vi ser dette som en grønn omstilling.
Vi ønsker å understreke at togvognen var faktisk veldig effektiv til å generere varme, noe som sparer samfunnet for oppvarmingskostnader. Dette er del av vår "sirkulær økonomi-strategi".
Togtrafikken på Bergensbanen er nå normalisert, bortsett fra små "midlertidige rute-justeringer" som vil vare i cirka tre måneder. Vi takker for deres tålmodighet og deres fortsatte tillit til Vy.
Med varm hilsen (ikke ordrett),
Siv Egger Westin
Pressevakt, Vy
Info: Dette er satire basert på nyheten Brann på tog fra Bergen til Oslo publisert på nrk.no 7. april 2026. Lag egne pressemeldinger her: Vy pressemeldingsgenerator.