Vy (Oslo, 16. mars 2026)
Vy ønsker å informere våre verdifulle reisefølgesvenner om en planlagt operasjonell justering av rutingtjenestene gjennom Oslo Sentralstasjon.
I dag oppdaget vi et lite elektromagnetisk kommunikasjonsbegrensningsmoment i infrastrukturen som forvaltes av Bane Nor. Dette er ikke en "feil" i klassisk forstand, men snarere en midlertidig kapasitetsoptimaliseringspause som gir oss mulighet til å gjennomtenke vår tilnærming til togtrafikk.
For å sikre maksimal kundetilfredshet har vi implementert et innovativt omledningssystem hvor alle tog som planlegger ankomst til Oslo S, nå får en eksklusiv "stasjonær refleksjonsfase" på omkringliggende stasjoner. Dette gir passasjerene verdifull tid til å nyte lokale attraksjoner som Lillestrøm og Lillestrøm – eller begge, dersom de er kreative.
Vi har innhentet spesialiserte fagfolk fra både Bane Nor og en pensjonert elektrikker fra Gjøvik som nettopp hadde tid ledig. Denne kombinasjonen representerer det beste av norsk arbeidskultur: erfaring møter initiativ, og tillit møter... situasjoner.
Angående spørsmål fra mediene vil vi oppklare at Vy praktiserer en modern "kommunikasjonsminimalisme" – vi svarer ikke på henvendelser fordi vi tror på at usikkerhet bygger tålmodighet hos kundene. Det er faktisk en form for mindfulness-trening.
Vi estimerer at situasjonen vil løse seg når jordfeilens naturlige livssyklus avsluttes. Inntil da oppfordrer vi alle passasjerer til å omfavne det norske friluftsliv og ta seg en koselig tur. Alternativt: kjøp flere togbilletter.
Takk for deres forståelse og kontinuerlige tålmodighet.
Info: Dette er satire basert på nyheten Store forsinkelser i togtrafikken på Oslo S publisert på nrk.no 16. mars 2026. Lag egne pressemeldinger her: Vy pressemeldingsgenerator.